Search for truth - सत्य की खोज

 

 


 

 सत्य की खोज


गौतम बुद्ध ज्ञान प्राप्त कर  बारह साल बाद घर वापस लौटे। जिस दिन उन्होंने घर छोड़ा था, उनका बैटा राहुल एक ही दिन का था।


 जब वापस आए तब  वह बारह वर्ष का हो चुका था। और बुद्ध की पत्नी- यशोधरा, बहुत नाराज थी। स्वभावत:। और उसने एक बहुत महत्वपूर्ण सवाल पूछा।


उसने पूछा कि मैं इतना ही  जानना चाहती हूं;  क्या तुम्हें मुझ पर इतना भी भरोसा न था कि मुझसे कह देते कि मैं जा रहा हूं| क्या तुम सोचते हो कि मैं तुम्हें रोकती? मैं भी क्षत्राणी हूं। अगर हम युद्ध के मैदान पर तिलक और टीका लगा कर तुम्हें भेज सकते है, तो सत्य की खोज पर नहीं भेज सकेते ? तुमने मेरा अपमान किया है। बुरा अपमान किया है।                                  तुमने पूछा क्यों नहीं?        तुम कह तो देते कि मैं जा रहा हूं। एक मौका तो मुझे देते। देख तो लेते कि मैं रोती हूं, चिल्लाती हूं, रूकावट डालती हूं।


कहते है बुद्ध से बहुत लोगों ने बहुत तरह के प्रश्न पूछे होंगे। मगर जिंदगी में एक मौका था जब वे चुप रह गए; जवाब न दे पाये। और यशोधरा ने एक के बाद एक तीर चलाए। और यशोधरा ने कहा कि मैं तुमसे दूसरी यह बात पूछती हूं कि जो तुमने जंगल में जाकर पाया, क्या तुम छाती पर हाथ रख कर कह सकते हो कि वह यहीं नहीं मिल सकता था? यह भी भगवान बुद्ध कैसे कहें – कि यहीं नहीं मिल सकता था। क्योंकि सत्य तो सभी जगह है। और भ्रम वश कोई अंजान कह दे तो भी कोई बात मानी जाये, अब तो उन्होंने खुद सत्य को जान लिया है, कि वह जंगल में मिल सकता है, तो क्या बाजार में नहीं मिल सकता? पहले बाजार में थे, तब तो लगता था, सत्य तो यहां नहीं है। वह तो जंगल में ही है।                   वह संसार में कहां, वह तो संसार के छोड़ देने पर ही मिल सकता है। पर सत्य के मिल जाने के बात तो फिर उसी संसार और बाजार में आना पडा; तब जाना यहां भी जाना जा सकता था सत्य को; नाहक भागे। पर यहां थोड़ा कठिन जरूर है, पर ऐसा कैसे कह दे की यहां नहीं है। वह तो सब जगह है।


भगवान बुद्ध ने आंखे झुका ली। और तीसर प्रश्न जो यशोदा ने चोट की, शायद यशोदा समझ न सकी की बुद्ध पुरूष का यूं चुप रह जाना अति खतरनाक है। उस पर बार-बार चोट कर अपने आप को झंझट में डालने जैसा है| सो इस आखरी चोट में यशोदा उलझ गई। तीसरी बात उसने कहीं, राहुल को सामने किया और कहा कि ये तेरे पिता है। ये देख, ये जो भिखारी की तरह खड़ा है, हाथ में भिक्षा पात्र लिए। यहीं है तेरे पिता। ये तुझे पैदा होने के दिन छोड़ कर भाग गये थे। जब तू मात्र के एक दिन का था। अभी पैदा हुआ नवजात। अब ये लौटे है, तेरे पिता, देख ले इन्हीं जी भर कर। शायद फिर आये या न आये।


तुझे मिले या न मिले। इनसे तू अपनी वसीयत मांग ले। तेरे लिए क्या है इनके पास देने के लिए। वह मांग ले। यह बड़ी गहरी चोट थी। बुद्ध के पास देने को था क्या। यशोधरा प्रतिशोध ले रही थी बारह वर्षों का। उसके ह्रदय के घाव जो नासूर बन गये थे। लेकिन उसने कभी सोचा भी नहीं था कि, ये घटना कोई नया मोड़ ले लेगी।


भगवान ने तत्क्षण अपना भिक्षा पात्र सामने खड़े राहुल के हाथ में दे दिया। यशोधरा कुछ कहें या कुछ बोले। यह इतनी जल्दी हो गया। कि उसकी कुछ समझ में नहीं आया। इस के विषय में तो उसने सोचा भी नहीं था। भगवान ने कहा,बेटा मेरे पास देने को कुछ और है भी नहीं, लेकिन जो मैंने पाया है वह तुझे दूँगा। जिस सब के लिए मैने घर बार छोड़ा तुझे, तेरी मां, और इस राज पाट को छोड़, और आज मुझे वो मिल गया है। मैं खुद चाहूंगा वही मेरे प्रिय पुत्र को भी मिल जाये। बाकी जो दिया जा सकता है। क्षणिक है। देने से पहले ही हाथ से फिसल जाता हे। बाकी रंग भी कोई रंग है? संध्या के आसमान की तरह,जो पल-पल बदलते रहते है। में तो तुझे ऐसे रंग में रंग देना चाहता हूं जो कभी नहीं छुट सकता।


तू संन्यस्त हो जा। बारह वर्ष के बेटे को संन्यस्त कर दिया।


 यशोधरा की आंखों से झर- झर आंसू गिरने लगे। उसने कहां ये आप क्या कर रहे है। पर बुद्ध ने कहा, जो मरी संपदा है वही तो दे सकता हूं। समाधि मेरी संपदा है, और बांटने का ढंग संन्यास है। और यशोधरा, जो बीत गई बात उसे बिसार दे। आया ही इसलिए हूं कि तुझे भी ले जाऊँ। अब राहुल तो गया। तू भी चल। जिस संपदा का मैं मालिक हुआ हूं। उसकी तूँ भी मालिक हो जा। और सच में ही यशोधरा ने सिद्ध कर दिया कि वह क्षत्राणी थी।


तत्क्षण पैरों में झुक गई और उसने कहा- मुझे भी दीक्षा दें। और दीक्षा लेकर भिक्षुओं में, संन्यासियों में यूं खो गई कि फिर उसका कोई उल्लेख नहीं है। पूरे धम्म पद में कोई उल्लेख नहीं आता। हजारों संन्यासियों कि भीड़ में अपने को यूँ मिटा दिया। जैसे वो है ही नहीं। लोग उसके त्याग को नहीं समझ सकते।            अपने मान , सम्मान, अहंकार को यूं मिटा दिया की संन्यासी भूल ही गये की ये वहीं यशोधरा है। भगवान बुद्ध की पत्नी। बहुत कठिन तपस्या थी यशोधरा की। पर वो उसपर खरी उतरी। उसकी अस्मिता यूं खो गई जैस कपूर।                   बौद्ध शास्त्रों में इस घटना के बाद उसका फिर कोई उल्लेख नहीं आता। कैसे जीयी, कैसे मरी,कब तक जीयी, कब मरी, किसी को कुछ पता नहीं। और जब आप अति विशेष हो तो आपको अपनी अति विशेषता को छोड़ना अति कठिन है। यशोधरा ने छोड़ा, उन संन्यासियों की भिड़ में ऐसे गुम हो गये। यूं लीन हो गये, यूं डूब गये, इसको कहते है आना । कि आने के पद चाप भी आप न देख सके कोई ध्वनि भी न हुई, कोई छाया तक नहीं बनी ।

 

 

 

 

search for truth After attaining enlightenment,

 

 Gautam Buddha returned home after twelve years. The day he left home, his son Rahul was only one day old. He was twelve years old when he returned. And the Buddha's wife- Yashodhara, was very angry. Naturally. And he asked a very important question. That's all I wanted to know, she asked; Have you not had enough faith in me to tell me that I am leaving? Do you think that I will stop you? I am also a Kshatrani. If we can send you on the battlefield by applying tilak and vaccine, then we cannot send you on the search of truth? You have insulted me. badly insulted. why didn't you ask? You would have said that I am leaving. Give me a chance. See if I cry, I cry, I interrupt. It is said that many people must have asked many questions to Buddha. But there was one occasion in life when he remained silent; Could not answer And Yashodhara shot arrows one after the other. And Yashodhara said that I ask you another thing that what you found in the forest, can you put your hand on your chest and say that it could not be found here? How can Lord Buddha even say this – that he could not be found here. Because truth is everywhere. And even if someone says unknown due to confusion, no matter what is believed, now he himself has come to know the truth, that he can be found in the forest, so can it not be found in the market? Earlier we were in the market, then I used to think that the truth is not here. He is in the forest. Where in the world he can be found only after leaving the world. But once the truth was found, then one had to come to the same world and market; The truth could be known here as well; Don't run away But it is a bit difficult here, but how to say that it is not here. He is everywhere. Lord Buddha rolled his eyes. And the third question which Yashoda hurt, perhaps Yashoda could not understand that it is very dangerous for a Buddha to remain silent like this. Hitting it over and over is like getting yourself into trouble. So Yashoda got entangled in this last injury. Thirdly, he told Rahul in front of him and said that this is your father. See this, this one who is standing like a beggar, with alms in his hand. Here is your father. They ran away leaving you on the day you were born. When you were only one day old. Newborn just born. Now he has returned, your father, see this with all his life. He may or may not come again. Whether you meet or not. Ask them your will. What is there for you to give to them? Ask him. It was a serious injury. What did Buddha have to give? Yashodhara was taking vengeance for twelve years. The wounds of his heart which had turned into canker. But he had never imagined that this incident would take a new turn. The Lord immediately gave his alms bowl in the hands of Rahul standing in front. Yashodhara says something or says something. It happened so quickly. that he did not understand anything. He had not even thought about this. God said, son, I do not have anything else to give, but I will give you what I have found. For all that I left home, except you, your mother, and this palace, and today I have got that. I myself would like to get the same for my dear son. The rest that can be given. is momentary. It slips out of hand even before giving. Any other color? Like the evening sky, which keeps on changing from moment to moment. I want to paint you in such a color that can never leave. You become sober Twelve year old son was sannyased. Tears started falling from Yashodhara's eyes. Where is he what are you doing? But Buddha said, I can give whatever is the wealth that I have. Samadhi is my wealth, and the way of sharing is sannyas. And Yashodhara, let what has passed be forgotten. I have come only because I can take you too. Now Rahul is gone. You go too The property I own. You too become its owner. And indeed Yashodhara proved that she was a Kshatrani. Immediately she bowed at her feet and she said - give me initiation too. And after taking initiation, it is lost among the monks, among the sannyasis that there is no mention of it again. There is no mention in the entire Dhamma verse. In the crowd of thousands of sannyasins, he destroyed himself like this. Like it is not. People cannot understand his sacrifice. Destroyed his honor, respect and ego in such a way that the sannyasins forgot that this is Yashodhara there. Wife of Lord Buddha. Yashodhara had a very difficult penance. But she lived up to it. His identity was lost like this, like Kapoor. There is no mention of him again in Buddhist scriptures after this incident. How she lived, how she died, how long she lived, when she died, no one knows anything. And when you are very special, it is very difficult to give up your super speciality. Yashodhara left, she got lost in the clash of those sannyasins. So absorbed, drowned like this, this is called coming. That you could not see even the foot arc of coming, there was no sound, not even a shadow was formed.

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